22ژوئن 2022- در یک جهش رو به جلو در تحقیقات دیابت، محققان موسسه ی Tokyo Tech، نشان دادند که هورمون احساس خوب یا همان دوپامین، ترشح انسولین را از طریق یک کمپلکس هترومری از گیرنده‌ها تنظیم می‌کند و در نتیجه اهداف جدیدی برای داروها و درمان‌های ضد دیابت فراهم می‌کند. این مطالعه اولین مطالعه ای است که مکانیسم کاهش ترشح انسولین توسط دوپامین را روشن کرده است.

دیابت یک بیماری مزمن و مادام العمر است که به دلیل ناهنجاری در تولید و استفاده از هورمون انسولین در بدن ایجاد می شود. تحقیقات نشان داده است که هورمون دوپامین (DA)که به هورمون احساس خوب نیز معروف است، نقش کلیدی در تنظیم تولید انسولین توسط بدن دارد. به طور معمول، انسولین توسط سلول‌های لوزالمعده به نام «سلول‌های بتا» در پاسخ به گلوکز ترشح می‌شود- فرآیندی که به درستی "ترشح انسولین با تحریک ایجاد ‌شده توسط گلوکز"یا GSIS نامیده می‌شود. هورمون دوپامین به طور منفی GSIS را تنظیم می کند و منجر به تغییرات گذرا در سطح انسولین بدن می شود. اما مکانیسم پشت این تنظیم تاکنون ناشناخته بود.

اخیراً، تیمی به رهبری محققان مؤسسه فناوری توکیو مکانیسم دقیقی را کشف کردند که از طریق آندوپامینترشح انسولین را تنظیم می کند. آنها با استفاده از تکنیکی به نام «میکروسکوپ فلورسانس بازتاب داخلی کلی»، نشان دادند که گیرنده‌های هورمون دو پامین-پروتئین‌های موجود بر روی سطح سلول‌هایی که  دوپامین می‌تواند به آنها متصل شود - به نام‌های D1 و D2، برای تنظیم گذرای انسولین بطور هماهنگ با هم عمل می‌کنند.

پروفسور Shoen Kume، رهبر این مطالعه توضیح داد: ما با کمک آنتاگونیست های گیرندهی D1-داروهایی که گیرنده هایD1 را مسدود می کنند - مهار ترشح انسولین به واسطه دوپامین را کاهش دادیم. از سوی دیگر متوجه شدیم که بیان بیش از حد گیرنده هایD2 روی سلول های بتا یک اثر بازدارنده و سمی دارد و ترشح انسولین را مختل می کند. که این به ما سرنخی از مکانیسم تنظیم منفی داد.

سپس تیم تحقیقاتی برای مطالعه ی دقیق تر گیرنده‌ها، آزمایش‌های بیشتری به نام proximity ligation و آزمایش‌های وسترن بلات انجام دادند. آنها دریافتند که D1 و D2 به یکدیگر متصل می شوند و مجموعه ای به نام "هترومر" را تشکیل می دهند. هنگامی که توسطهورمون دوپامینفعال می شود، این هترومر به طور موقت ترشح انسولین را مهار می کند. آنها همچنین مشاهده کردند که وقتی D1 و D2 به طور همزمان روی سلول‌های بتا بیان می‌شوند، سلول‌ها می‌توانند اثرات سمی بیان بیش از حد D2 را دور بزنند.

دکترKume ، اظهار داشت: از این یافته ها می توان نتیجه گیری نمود که گیرنده ی D1، سیگنالینگD2  را تعدیل می کند تا از سلول های بتا در برابر اثرات مضردوپامینمحافظت کند. این مطالعه درک ما را از سیگنال دهیدوپامیندر دیابت به میزان زیادی بهبود بخشید.

درک مکانیسم سیگنال دهی دوپامیندر تنظیم ترشح انسولین مطمئناً اهداف درمانی جدیدی را برای پیشگیری، درمان و مدیریت دیابت ارائه می دهد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220622101340.htm